RWD, FWD, AWD, 4WD – tajemnicze skróty, od których zależy naprawdę wiele

Rodzaj przeniesienia napędu to bardzo ważny aspekt w każdym aucie. W codziennym użytkowaniu różnice pomiędzy nimi są niewielkie. Wyższość jednego typu napędu nad drugim wychodzi dopiero w sytuacjach kryzysowych. Oto krótki przegląd rodzajów napędów w samochodach osobowych.

RWD – Napęd na tylne koła

RWD (ang. Rear Wheel Drive) jest w dzisiejszych czasach nieco niechcianym przez producentów aut rodzajem napędu. Posiada on jednak kilka niezaprzeczalnych zalet. Wyposaża się w niego zazwyczaj droższe modele, głównie ze względu na wyższe koszty produkcji, lecz zrekompensowane jest to doskonałym rozkładem masy. Nadsterowność, czyli uciekanie tyłu auta, wymaga niestety kierowcy z nieco większym doświadczeniem. Doceni on jednak precyzję prowadzenia, spowodowaną rozdzieleniem kół napędzanych i kół kierowanych.

FWD – Napęd na przednie koła

Napęd na przód jest najczęściej stosowanym rozwiązaniem. Niski koszt produkcji, a także stosunkowa prostota w prowadzeniu zachęca producentów do tego wyboru – nawet pomimo niekorzystnego rozkładu masy. Bardzo dużą zaletą jest także przestronne wnętrze, między innymi dzięki braku wysokiego tunelu środkowego.

AWD / 4WD – Napęd na wszystkie koła / cztery koła

Napęd na wszystkie koła oznacza, że w zależności od sytuacji na drodze, napęd może być przeniesiony w różnych proporcjach pomiędzy oś przednią, a tylną. Napęd na cztery koła to stały i równy podział na obie osie. Zarówno AWD jak i 4WD są bardzo przydatne w trudnych warunkach terenowych.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Drogi czytelniku powyższy artykuł może być materiałem reklamowym (artykułem sponsorowanym), który został napisany lub zlecony przez reklamodawcę. Należy mieć to na uwadze zapoznając się z treścią.