Rozrusznik to niewielka część umiejscowiona od strony skrzyni biegów, będąca silnikiem prądu stałego.
Jego zadaniem jest wprawienie w ruch wału korbowego (poprzez koło zamachowe), przez nadanie mu odpowiedniej prędkości obrotowej, dzięki czemu następuje uruchomienie silnika. Rozrusznik jest blisko związany z akumulatorem, więc czasem stan akumulatora zależy od stanu rozrusznika i odwrotnie. W starszych, używanych samochodach, problem z rozrusznikiem, często zwiastuje koniec żywota akumulatora.
Pierwszymi objawami zużycia rozrusznika są: brak pracy, wolna praca, oraz hałas przy rozruchu. Najczęstszymi usterkami rozrusznika są:
- zużycie się szczotek na silniczku
- usterka bendix’a (przekładni zębatej rozrusznika, która zazębia się z kołem zamachowym)
- wyrobienie się łożysk ślizgowych
- uszkodzenie uzwojenia wirnika lub „wzbudzenia”
- uszkodzenie włącznika elektromagnetycznego
Problemy z uruchomieniem samochodu nie zawsze jednak leżą po stronie rozrusznika. Winowajcą może być sam akumulator, np. niski poziom elektrolitu, jego całkowite zużycie, a także problemy z odpowiednim ładowaniem – awaria alternatora. Problemy z rozruchem spowodowane są często także przez niesprawność immobilizera oraz stacyjki. W przypadku stwierdzenia awarii rozrusznika, można wymienić go na nowy, bądź oddać do regeneracji. Regeneracja to sposób dużo tańszy niż wymiana na nową część, przy zachowaniu bardzo dobrej jakości. Nowy rozrusznik bowiem to koszt od kilkuset złotych, do nawet powyżej tysiąca (w samochodach z systemem start/stop).