Silniki – wybór wystarczający dla każdego

Silniki nieustannie przeżywają intensywny technologiczny rozwój. Obecnie jesteśmy w okresie downsizingu, czyli stopniowego zmniejszania pojemności oraz liczby cylindrów – wszystko w imię ekologii. Jednak nie zawsze tak było – kiedyś standardem był silnik R5 bądź R6 (rzędowe 5 lub 6 cylindrów), dziś jest to… połowa z tego, czyli popularne ,,trzycylindrówki”. Oto krótki przegląd najbardziej znanych konstrukcji silników. Pominiemy techniczne aspekty, skupiając się wyłącznie na niezbędnych ogólnikach.

R3 – silnik o 3 cylindrach ustawionych w rzędzie

Bardzo popularny obecnie wariant. Silniki 1.0 to standard w koncernie VAG, a więc m.in w Volkswagenie, Skodzie czy Audi. To także często spotykana opcja w Renault i Dacii, choć to niemieckie konstrukcje zbierają bardziej pochlebne opinie.

R4

Najpopularniejszy na świecie typ silnika. Cztery cylindry w rzędzie to rozwiązanie stosowane od lat. Dobre wyważenie, stosunkowo niskie spalanie i prosta konstrukcja sprawiają, że R4 jeszcze długo będzie dzierżyło miano lidera.

R6

Spotykany często w limuzynach, autach klasy wyższej i autach usportowionych. Dawniej powszechnie stosowany nawet w autach klasy BMW 3, lecz dzisiaj powoli się od R6 odchodzi.

V6 i V8

Widlasty układ cylindrów stosowany jest często w autach amerykańskich. Wysoki moment obrotowy, dostępny właściwie w każdym zakresie obrotów, kosztuje nas sporo na stacji – to główna przyczyna jego znikomej popularności w Europie.

V10 i V12

Stosowane w topowych limuzynach i autach super sportowych, takich jak Ferrari, Lamborghini czy Koenigsegg.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Drogi czytelniku powyższy artykuł może być materiałem reklamowym (artykułem sponsorowanym), który został napisany lub zlecony przez reklamodawcę. Należy mieć to na uwadze zapoznając się z treścią.