Silniki – wybór wystarczający dla każdego
Silniki nieustannie przeżywają intensywny technologiczny rozwój. Obecnie jesteśmy w okresie downsizingu, czyli stopniowego zmniejszania pojemności oraz liczby cylindrów – wszystko w imię ekologii. Jednak nie zawsze tak było – kiedyś standardem był silnik R5 bądź R6 (rzędowe 5 lub 6 cylindrów), dziś jest to… połowa z tego, czyli popularne ,,trzycylindrówki”. Oto krótki przegląd najbardziej znanych konstrukcji silników. Pominiemy techniczne aspekty, skupiając się wyłącznie na niezbędnych ogólnikach.
R3 – silnik o 3 cylindrach ustawionych w rzędzie
Bardzo popularny obecnie wariant. Silniki 1.0 to standard w koncernie VAG, a więc m.in w Volkswagenie, Skodzie czy Audi. To także często spotykana opcja w Renault i Dacii, choć to niemieckie konstrukcje zbierają bardziej pochlebne opinie.
R4
Najpopularniejszy na świecie typ silnika. Cztery cylindry w rzędzie to rozwiązanie stosowane od lat. Dobre wyważenie, stosunkowo niskie spalanie i prosta konstrukcja sprawiają, że R4 jeszcze długo będzie dzierżyło miano lidera.
R6
Spotykany często w limuzynach, autach klasy wyższej i autach usportowionych. Dawniej powszechnie stosowany nawet w autach klasy BMW 3, lecz dzisiaj powoli się od R6 odchodzi.
V6 i V8
Widlasty układ cylindrów stosowany jest często w autach amerykańskich. Wysoki moment obrotowy, dostępny właściwie w każdym zakresie obrotów, kosztuje nas sporo na stacji – to główna przyczyna jego znikomej popularności w Europie.
V10 i V12
Stosowane w topowych limuzynach i autach super sportowych, takich jak Ferrari, Lamborghini czy Koenigsegg.